آساناها از دیگاه سبک بیهار:

اساساً سیستم بیهار مراحل آساناهای یوگا را روی پاوان‌موکت‌آساناها معطوف کرده است.
 بهتراست اول به معنی خود پاوان موکت آسانا بپردازیم. پاون به معنای باد ،  موکتا به معنای برخاستن و آسانا به معنی وضعیت است.
آسانا یعنی حرکت یا حالتی که در آن فرد احساس راحتی کند و بتواند برای مدتی طولانی و البته بدون مشکل در آن وضعیت  باقی‌بماند.
بنابراین گفته شده: گروه تمرینات ‌پاوان‌موکت‌آسانا انرژی‌های بلوکه شده در بدن و مغز را جابه‌جا می‌کند و آنها را آزاد می‌سازد. تاکید زیاد این سبک از یوگا روی نرم انجام دادن حرکات است و اینکه کوچکترین انقباضی توی عضلات فرد بوجود نیاید.
 
این سیستم روی اعصاب ، خون و لنف تاثیر زیای دارد . بخشی از این خون  به لنف رفته و کمک می کند تا سموم از بدن دفع شوند و البته آب و آبمیوه طبیعی و چای سبز به این روند کمک زیای می‌کنند. و اگر جریان خون در بدن کم باشد باعث درد در بدن می‌شود. و راکد ماندن خون زیادی در بدن باعث می‌شود در ناحیه‌ای مثل کمر، درد بوجود بیاید.  حرکات پاوان‌موکت‌آسانا کمک می‌کند که این خون راکد به حرکت درآید  و از بدن خارج شده و درد از بین برود.
بیشتر تاثیرات پاوان‌موکت‌آساناها روانی هستند تا جسمی پس اگر تمرینات درست انجام شود و با تنفس همراه باشد ذهن وانهاده می‌شود و سیستم اعصاب به خودی خود هماهنگ شده و ترشح هورمونها به طور طبیعی فعال شده در نتیجه تاثیرات تمرینات خودشان را نشان می‌دهند.
تمرینات پاون‌موکت‌آسانا برای رماتیسم ، آرتروز ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات نازایی و ماهیچه‌های دستگاه تناسلی مفیدند و همچنین برای ستون فقرات ، ریه ها ، قلب و سیستم غدد درون‌ریز را متعادل می‌کند. عمدتاً تمرینات پاوان‌موکت‌آسانا بر روی مفاصل است و از آنجایی که در کنار هر مفصل ما یک رگ اعصاب قوی رد می‌شود باعث آرامش عمیق در کل سیستم اعصاب هم می‌شود.

 

آسانا چیست؟

 

پاتانجلی در یوگا سوترا " وضعیتهای یوگا" یا "آسانا"  را قرار گرفتن در وضعیت استوار و راحت معنی کرده است.

در جای دیگر ایشان آسانا را اینگونه تعریف می‌کنند: اين حركات را فقط حضورا ازاستاد ميتوان آموخت در غير اين صورت نه فقط اين حالات  سودي نخواهد داشت بلكه عوارض سوئي در برخواهد داشت، از قبيل تشنجات رواني و عصبي ،طپش قلب و غيره....
پاتانجلي ، آسانا را دردو كلمه ‹‹ سيترا سوكام›› يعني ثابت و راحت خلاصه كرده است.

آسانا يك حالت ثابت وراحت بدني است كه درآن دم و بازدم راحت و جاري است.

برحسب این تعاریف آساناها برای بالا بردن توانایی بدن جهت نشستن در یک وضعیت ثابت و استوار ، به مدت زیاد تتمرین می‌شوند، ظرفیتی که افزایش آن بریا مراقبه لازم است.

از نگاه راجا یوگا، وضعیتهای یوگا را برای رسیدن به توانایی لازم بریا نشستن در یک حالت ثابت و استوار تعریف شده است.

از نگاه هاتایوگا، هدف از آساناها را قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت و استوار برای باز کردن کانالهای انرژی و مراکز می‌داند.

هاتایوگیست‌ها  دریافته‌اند که کنترل بدن که در پی انجام تمرینات بدست می‌آید، پرتوجو را در کنترل ذهن و انرژی توانا می‌سازد. به عبارت دیگر آساناها سبب می‌شوند که ذهن کنترل شود و انسان به آگاهی بالاتر برسد. ایجاد یک ساختار متعادل بریا هماهنگی بدن، تنفس و ذهن و حالتهای بالا لازم است، به این تمرین آساناها در متون هاتایوگا مانند هاتایوگا  پرادیپیکا مقدم بر مراحل اولی یوگا معرفی شده‌اند.

در اصل آساناهاي يوگا شامل 8،400،000 حركت است كه اشاره به عبوراز مراحل تولدو مرگ داردوهرهويتي ازآن عبوركرده واين امر به نام چرخه تولدومرگ خوانده ميشود.
این تعداد آساناها به وسیله ریشی‌ها و یوگی‌ها در طی قرون متمادی تقلیل داده شده‌اند.

اين آساناها اشاره مجدد است به پيشرفت تدريجي ساده ترين وضع حيات تا تكامل وجود مقام انساني . اين تعداد آساناها درطي قرون متمادي تقليل داده شده كه ازميان آنها تنها 84 حركت اصلي و مفيد تشخيص داده شده است .

حالت حیوان

اکثر آساناهایی وجود دارند، از رسوم عادات حیوانات است.  ریشی‌‌ها با مطالعه عمیق روی حیوانات دریافتند که آنها در هماهنگ عمیق با محیط خود زندگی می‌کنند. آنها متوجه شدند حرکات و وضعیتهایی که حیوانات به خود می‌گیرند تاثیر شگفت انگیزی روی هورمونها و دستگاه تولید مثل دارد.

به عنوان مثال با تثلید از حرکات خرگوش در تمرین "شاشانگ آسانا" افزایش آدرنالین خون را که مسئول مکانیزم دفاعی است، ملاحظه می‌شود. از اینرو سعی کردند برای تندرستی انسان از حرکات طبیعی و خودبه‌خودی حیوانات استفاده کنند.

نحوه عملکرد آساناها و تمرینات پاوان موکت آسانا

در سیستم یوگا، پاوان هم پرانا و هم هوا تعریف میشود. درآیورودا بعضی اوقات مفهوم واتا و پرانا بصورت هم معنی استفاده می‌شود، اگر چه این تعریف کاملاً درست نیست.

اگر پرانا را همانند نیروی حیات و زندگی بدانیم، میتوان گفت که پاوان مبنا یا تعریف اصلی این انرژی را نشان می دهد. سپس پاوان‌موکت آسانا مانند حالتهای از نیروی زندگی و حیاتی میتواند تعریف شود. با این تعاریف به اهمیت این گروه از آساناها می‌توانیم پی‌ببریم.

پرانا به 5 قسمت تقسیم می‌شود: پرانا، آپانا، سامانا، اودانا، ویانا.

این پراناها به حرکت‌های مختلف مرتبط هستند. بنابراین پرانا جریان اولیه‌ای است که رو به بالا حرکت دارد.

آپانا جریانی رو به پایین است.

سامانا جریان انرژی ای به صورت افقی است.

اودانا جریانی مارپیچ یا حلزونی شکل است.

ویانا جریانی جاری، نافذ و فراگیر است.

 وقتی پاوان موکت آسانا با تمرکز و کاملاً با آگاهی تمرین شود، یک چیز را می‌توان به خوبی حس‌کرد، که چطور همه این حرکات پرانیک را تحریک می‌کند و باعث گردش وافزایش انرژی می‌شود.

 ویانا یکی از پراناهای است که به طور واضح تاثیر گذار است.

ویانا، گردش خون و ضربه‌های عصبی حاشیه و همچنین حرکت مفاصل را تحت کنترل دارد.

در نتیجه ما تاثیرات پاوان‌موکت‌آسانا را در جسم, بدن و بازتاب آن را در انرژی ها میتوانیم مشاهده‌کنیم.

بخش دوم ازگروه‌های پاوان‌موکت‌آسانا تاثیر مستقیم در آپانا وایو دارد. در ماهیچه‌های پایینی شکم، ارگانهای لگن خاصره و روده بزرگ این تاثیر خیلی قوی مشاهده میشود، و همچنین محل عنصر واتا است. شستشو خون که از طریق تحریک بازگشت وریدی از پا افزایش یافته، باعث پروسه دفع می‌شود. به کل این فرایند آپانا گفته می شود. بوسیله پاکسازی آپانا وایو بدن از نیروی انحطاط یا تباهی دوری می‌کند.

آپانا با عنصرواتا در ارتباط است. واتا مبنا یا ریشه اصلی دو دوشای دیگر است. پاکسازی آپانا, تاثیرکلی بر بقیه پراناها می‌گذارد. همچنین مسولیت قدرتمند اثر شفا یا التیام بخشی برای پاوان‌موکت‌آسانا را دارد.

پرانا در سراسر بدن بوسیله نادی‌ها منتقل می‌شود،که بصورت کانال یا مسیر پرانیک تعریف می‌شود. این کانالهای انرژی شبکه پیچیده‌ای از موضوعات انرژی به‌وجود می‌آورد،که میدان انرژی بدن انسان را با هم نگه‌می‌دارد. این کانالها یا مسیر برای چرخه پرانا خیلی مهم است و آنها بوسیله بی‌تحرکی یافعالیت اشتباه بوسیله افکار غلط ,رژیم غلط و در کل سبک زندگی اشتباه مسدود شده، یا انسداد بوجود آمده و یا متوقف می‌شود. تمرین‌های پاوان‌موکت‌آسانا به این کانالها پیامهای محرکی میدهند که به انسدادکاهش می‌دهد و مسیر را باز می‌کند.

سرانجام, ما میتوانیم بگوییم که اثرات چرخش، حرکات مختلف مانند: خمیدگی,کشش باعث چرخش انرژی در قسمتهای مختلف بدن می‌شود. این اثرات چرخش چرخه پرانارا به حرکت در می‌آورد و هم‌زمان انسداد را آزاد یا رها می‌کند. بعلاوه این اثرات چرخش بطور سیستماتیک از قسمتهای تحتانی بدن به فوقانی، از پیرامون به مرکز ، از بیرونی به داخلی ارگانهای بدن حرکت می‌کند.

زیر مجموعه ها

  • یوگا
  • مراقبه

درباره یوگا

شنبه , آبان 23 1394
1793

تاریخچه یوگا

یکشنبه , ارديبهشت 27 1394
2014

تعریف یوگا

یکشنبه , ارديبهشت 27 1394
2710

مراقبه های مختلف

یکشنبه , ارديبهشت 27 1394
3525

مراقبه چیست؟

جمعه , فروردين 01 790
3555

سایت آناندام اولین سایت علمی در حوزه یوگا می‌باشد.

درباره آناندام

سایت آناندام (www.anandam.ir)

با انگیزه ارتقاء سطح دانش جامعه پیرامون مقوله یوگا شروع بکار نموده است.

خدمات آناندام عبارتند از:

  • پاسخگویی به سوالات کاربران محترم حول محور یوگا
  • قراردادن جزوات و مستندات آموزشی
  • اطلاع رسانی در ضمینه سبک‌های گوناگون یوگا
  • ...

راه های تماس با آناندام

جهت ارتباط با مدیریت سایت از طریق آدرس الکترونیک زیر و همچنین سایت رسمی آناندام آقدام نمایید.

آدرس ایمیل آناندام: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آدرس سایت رسمی آناندام:www.anandam.ir

آدرس تلگرام آناندام: AnaYoga

آدرس اینستاگرام آناندام: AnaYoga_Center

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری