سوریا بِدا-چاندرا بِدا

 سوریا بِدا پرانایام:

سوریا در زبان سانسکریت به معنی خورشید است و بِدا یعنی نفوذ کردن، عبور کردن و از درون گذشتن.

در سوریابِدا پرانایاما، کنترل جریان تنفس بر عهده انگشتان دست بوده و ریه‌ها انرژی بیشتری را از طریق عمل دم جذب می‌کنند. در این تنفس، به هنگام دم، هوا فقط از سمت راست بینی عبور می‌کند و پرانا صرفاً از طریق کانال پینگالا یا خورشیدی در بدن دریافت می‌شود. از این رو آن را سوریابِدا می‌نامند.

نحوه انجام تمرین:

1:در یکی از وضعیت های مراقبه که در آن احساس راحتی می‌کنید قرار بگیرید. سر در امتداد ستون فقرات و دست ها روی زانوها قرار بگیرد.

2:چشمها را ببندید و بدن را کاملاً وانهاده کنید. آگاهی را به تنفس عادی خود ببرید و فقط بر روی آن متمرکز شوید.

3:حالا دست راست را بلند کنید و انگشتان اشاره و میانه را روی پشانی یا مرکز بین دو ابرو قرار دهید.

4: شستِ دستِ راست، سوراخ راست بینی را هدایت می کند و انگشتِ انگشتری، سوراخ چپ بینی را.

5: با انگشتِ انگشتری (چهارم) سوراخ چپ را ببندید و از سوراخ راست بینی دم بگیرید. دقت کنید که دم کاملاً بی‌صدا و آرام باشد. انگشت چهارم یا حلقه را بلند کنید و از سوراخ چپ بینی بازدم کنید.

دوباره از سوراخ راست بینی دم بگیرید. سوراخ راست را ببندید و از سوراخ چپ بازدم کنید.

این یک دور تمرین است.

فواید:

 1:تولید گرما در بدن.

 2:تنظیم دوشای واتا یا همان عنصر باد در بدن.

3: مُحرّک و بیدارکنندۀ انرژی پرانیک.

4: فعالیت شدن نادی پینگالا .

5: افزایش توجه به محیط بیرونی.

6: رفع افسردگی.

7: هوشیاری بیشتر ذهن.

8:  موثر دردرمان نازایی، انگل و فشار خون پایین.

9: تحریک دستگاه عصبی سمپاتیک.

10: افزایش نیروی گوارشی در بدن.

11: پاکسازی سینوس ها.

12: آرام کنندۀ اعصاب .

محدودیت ها:

افراد مبتلا به فشار خون بالا، اختلالات اضطرابی،مشکلات قلبی وسرگیجه این تمرین را انجام ندهند.

احتیاط: این تمرین را بعد از صرف غذا انجام ندهید. به مدت طولانی هم انجام نشود.

 

چاندرا بِدا پرانایام:

چاندرا به معنای ماه است. در چاندرا بِدا پرانایام تمام دم ها از حفره چپ بینی انجام می‌شود و تمام بازدم ها از حفره راست بینی. در حین عمل دم انرژی پرانیک از نادی آیدا یا قمری عبور می‌کند.

نحوه انجام تمرین:

در یکی ازوضعیت های مراقبه که احساس راحتی می‌کنید بنشینید. سر در امتداد ستون فقرات و دستها روی زانوها قرار بگیرد.

2:چشمها را ببندید و بدن را کاملاً وانهاده کنید. آگاهی را به تنفس عادی خود ببرید و فقط بر روی آن متمرکز باشید.

3:دست راست را بلند کنید و انگشتان اشاره و میانه را روی پشانی یا مرکز بین دو ابرو قرار دهید.

4: شست، سوراخ راست بینی را هدایت می کند و انگشت انگشتری، سوراخ چپ بینی را.

5: با انگشت انگشتری (چهارم) سوراخ چپ را باز کنید و دم بگیرید. سپس از سوراخ راست بینی بازدم کنید.

"دم کاملاً بی‌صدا و آرام باشد".

دوباره از سوراخ چپ بینی دم بگیرید. سوراخ چپ را ببندید و از سوراخ راست بازدم کنید.

این یک دور تمرین است.

فواید:

1:تحریک دستگاه عصبی پاراسمپاتیک .

2: کاهش فشارخون و دمای بدن.

3: کاهش اضطراب.

محدودیت: افرادی که دارای فشار خون پایین هستند این تمرین را با محدودیت و زیر نظر مربی یا با مشورت پزشک انجام دهند.

 

نویسنده: سرکار خانم سارا غفوری
ویراستار: سرکار خانم مرضیه سلیمانی

 

 

 

  • یوگا
  • ماساژ
  • مراقبه

درباره یوگا

شنبه , آبان 23 1394
2278

تاریخچه یوگا

یکشنبه , ارديبهشت 27 1394
2418

تعریف یوگا

یکشنبه , ارديبهشت 27 1394
3173

تاثیرات ماساژ

سه شنبه , دی 10 1398
1771

ماساژچیست؟

چهارشنبه , مهر 03 1398
239

ریکی چیست؟

شنبه , ارديبهشت 26 1394
1100

مراقبه های مختلف

یکشنبه , ارديبهشت 27 1394
5495

مراقبه چیست؟

جمعه , فروردين 01 790
5837

سایت آناندام اولین سایت علمی در حوزه یوگا می‌باشد.

درباره آناندام

سایت آناندام (www.anandam.ir)

با انگیزه ارتقاء سطح دانش جامعه پیرامون مقوله یوگا شروع بکار نموده است.

خدمات آناندام عبارتند از:

  • پاسخگویی به سوالات کاربران محترم حول محور یوگا
  • قراردادن جزوات و مستندات آموزشی
  • اطلاع رسانی در ضمینه سبک‌های گوناگون یوگا
  • ...

راه های تماس با آناندام

جهت ارتباط با مدیریت سایت از طریق آدرس الکترونیک زیر و همچنین سایت رسمی آناندام آقدام نمایید.

آدرس ایمیل آناندام: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آدرس سایت رسمی آناندام:www.anandam.ir

آدرس تلگرام آناندام: AnaYoga

آدرس اینستاگرام آناندام: AnaYoga_Center

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری