چگونه پرواز زدگی را مدیریت کنیم ؟

 

امروزه شرکت‌های هواپیمایی راهنمایی‌هایی در رابطه با مدیریت پرواززدگی ارائه می‌کنند که شامل تمرینات پاوان موکت آساناهای دسته اول است. این تمرینات، تمرینات بسیار ساده‌ای هستند که مسافران در حالیکه در صندلی خود نشسته‌اند نیز، می‌توانند انجام دهند.

هنگامی که شما تمرینات پاوان موکت آسانای دسته اول را انجام می‌دهید، سیستم عصبی و نادی‌ها را تحریک می‌کنید. فعال کردن نادی‌ها به تنظیم انرژی و برطرف کردن موانع حرکت انرژی از بدن کمک می‌کنند و موجب می‌شوند جریانی آزاد از انرژی حیاتی راه بیافتد. پس از انجام این تمرینات، حسی از سبکی و افزایش انرژی تجربه می‌شود.

  تنفس یوگیک، کمک چشمگیری به برطرف کردن پرواززدگی می‌کند. تنفس یکی از مهمترین عملکردهای بدن انسان است و در بسیاری از مواقع ما نمی‌دانیم چگونه صحیح تنفس کنیم؟!

معمولاً ما دو ثانیه دم می‌گیریم و بلافاصله دو ثانیه بازدم انجام می‌دهیم. تئوری کلی این است که شما برای یک ثانیه دم بگیرید و دو ثانیه بازدم کنید و بتدریج این نسبت را افزایش دهید، بطوریکه پس از مدتی بتوانید 5 ثانیه دم بگیرید و 6 ثانیه بازدم کنید. بنابراین همیشه بازدم یک ثانیه طولانی‌تر است.

اگر یک دم عمیق بگیرید، آلوئولهای ریه را با هوای بیشتری پر خواهید کرد. هر چند تنها 10 تا 15 درصد هوا واقعاً وارد آلوئولها می‌شود. «آلوئولها جایی هستند که اکسیژن از هوا جدا شده و با خون مخلوط می‌شود».

در پرواززدگی، سلولهای بدن از محرومیت اکسیژن رنج می‌برند. اگر بتوانید میزان اکسیژن سلولهای خود را بالا برده و دریافت و جذب اکسیژن در خون را نیز افزایش دهید، ساده‌تر پرواز زدگی را برطرف خواهید کرد. در تحقیقی مشخص شده است که با تمرینات پرانایاما، میزان دریافت اکسیژن، با میزان آن در تنفس عادی برابر است. اما در تمرینات پرانایاما جذب اکسیژن بیشتر از تنفس عادی است. در تنفس عمیق و آرام یوگیک عمدتاً نواحی پایینی ریه‌ها از هوا پر می‌شوند و هوا مدت طولانی‌تری، قبل از بازدم، در همان منطقه نگه داشته می‌شود و جذب اکسیژن به روش ساده‌تر و راحت‌تری بدون فشار و تلاش بدنی صورت می‌گیرد. این تحقیق همچنان نشان می‌دهد که طی تمرینات پرانایاما، میزان دی اکسید کربن و سموم خروجی از بدن، دو برابر حالت عادی است.

مثلاً اگر میزان اکسیژن دریافتی در تنفس معمولی سه میلی گرم است، با یک تمرین عمیق، آرام و منظم پرانایاما نیز، سه میلی گرم است اما تلاش و فشار بدن برای جذب و استفاده از آن اکسیژن کمتر است و اگر میزان کربن خروجی با هر بازدم عادی4/2 میلی گرم است، با تمرین پرانایاما 8/4 یا 5 میلی گرم است. بنابراین تمرینات پرانایاما بیشتر از اینکه به دریافت اکسیژن بیشتر کمک کنند، در خروج بیشتر گازهای مضر و سموم، مفید هستند. افزایش ماندگاری هوا و سطح اکسیژن خون به مدیریت بهتر پرواززدگی کمک می‌کند.

بنابراین برای مدیریت پرواززدگی، تمرینات پاوان موکت آسانای دسته اول و تمرین تنفسی نادی شودان را با تنفس شکمی عمیق امتحان کنید.

منبع: کتاب یوگاسادانا پانوراما، جلد پنجم، نوشته سوآمی نیرانجاناندا ساراسوآتی

مترجم: آنیتا ملکی

 

سایت آناندام اولین سایت علمی در حوزه یوگا می‌باشد.

درباره آناندام

سایت آناندام (www.anandam.ir)

با انگیزه ارتقاء سطح دانش جامعه پیرامون مقوله یوگا شروع بکار نموده است.

خدمات آناندام عبارتند از:

  • پاسخگویی به سوالات کاربران محترم حول محور یوگا
  • قراردادن جزوات و مستندات آموزشی
  • اطلاع رسانی در ضمینه سبک‌های گوناگون یوگا
  • ...

راه های تماس با آناندام

جهت ارتباط با مدیریت سایت از طریق آدرس الکترونیک زیر و همچنین سایت رسمی آناندام آقدام نمایید.

آدرس ایمیل آناندام: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آدرس سایت رسمی آناندام:www.anandam.ir

آدرس تلگرام آناندام: AnaYoga

آدرس اینستاگرام آناندام: AnaYoga_Center

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری