معرفی سبک ساتیاناندا

یوگای ساتیاناندا سیستمی از یوگاست که سوامی ساتیاناندا با تکیه بر منابع قدیمی و سنتی یوگا تاسیس کرد. این سبک از یوگا دربرگیرندۀ آسانا ( تمرین‌های جسمانی) جهت هماهنگی و تعادل جسم و ذهن از طریق بدن فیزیکی، پرانایاما ( تمرینات تنفسی) جهت دسترسی و کار بر روی لایه ظریف انرژی، و مراقبه جهت آرام سازی و تمرکز ذهن  است، که در مجموع باعث بهبود، ارتقاء و افزایش کیفیت سبک زندگی می‌گردد.

با این توضیحات، مشخص است که سبک و رویکرد خاصِ ساتیاناندا ، تمام ابعاد وجود انسان را در نظر می‌گیرد نه فقط بدن فیزیکی.

 در این سبک ، تاکید زیادی بر آگاهی وجود دارد و پرتوجویان، برای یادگیری و شناخت همه جانبه ابعاد شخصیت خود، از طریق مسیر یوگا، بسیار تشویق می‌شوند. با توجه به این نکات، باید گفت تغییر و تحول فرایندی است که بصورت طبیعی در مسیر یوگای ساتیاناندا و در نتیجه انجام منظم تمرینات و با آگاهی کامل که با توجه به محدودیت‌های فردی همراه می‌گردد، حاصل می‌شود و نکتۀ مهم در این فرایند آن است که در سبک یوگای ساتیاناندا از هرگونه اعمال فشار بر جسم خودداری می‌گردد. اما به موازات انجام منظم تمرینات، بدن قوی‌تر و منعطف‌تر می‌شود و سلامت عمومی فرد ارتقا می‌یابد.

 در مورد شرایط و نحوۀ انجام حرکات این سبک باید متذکر شویم که با توجه به آرام بودن حرکات، تمامی افراد در هر شرایط فیزیکی قادر به انجام تمرینات سبک ساتیاناندا هستند.

هدف ازتاسیسِ این سبک و انجام تمریناتِ آن، ایجاد تعادل و هماهنگی در تمام سطوح زندگی فرد است. اما بارزترین ویژگیِ سبک ساتیاناندا ، تاکید بر خودآگاهی (آگاهی از بدن همراه با تجسم بدن در حین تمرین و پس از تمرین، و نیز آگاهی از افکار و هیجاناتِ به سطح آمده)، آگاهی از تنفس، رهایی و وانهادگی آگاهانه بدن و ذهن پس از انجام تمرین است. بروز و نمود ملموسِ این توجهِ آگاهانه، گسترش آگاهی در همه حوزه‌های زندگی فرد خواهد بود.

در طی این مسیر، یوگای ساتیاناندا جهت رسیدن به اهداف خود، از نقطه نظرهای سایر انواع یوگا به شرح زیر استفاده می‌کند:

-گیانا یوگا (مسیر دانش)

-بکتی یوگا (مسیر قلب و احساسات)

-کارما یوگا ( مسیر خدمت رسانی)

و نیز سایر انواع یوگا مانند هاتا یوگا، راجا یوگا و کریا یوگا که در نهایت باعث رشد معنوی فرد می‌گردند. در این سبک تعالیم قدیمی یوگا با یافته‌های جدید پزشکی پیرامون جسم و روان ترکیب می‌شود.

اما شاید بهتر باشد مختصری هم دربارۀ تاریخچۀ تاسیس این سبک بدانیم.

سوامی ساتیاناندا مرکز آموزش‌های یوگا را در سال 1956 و مدرسه یوگای بیهار واقع در ایالت بیهار شهر مانگر در سال 1963 پایه گذاری نمود. مدرسه یوگای بیهار که یکی از مدرن‌ترین مدارس یوگا در جهان است ، به تعلیم شاخه‌های اصلی یوگا می‌پردازد و علم یوگای کلاسیک را برای استفاده از بشریت عصر حاضر که تحت تاثیر فشارهای روانی و استرس دائمی هستند، بصورت یک تفسیر واحد و قابل اجرا، متناسب با امکانات و شرایط افراد ارائه می‌دهد. سوامی ساتیاناندا به کمک هوش و انگیزه بالای خود، تمرینات سنتی، پیچیده و رمزآلود یوگا را نظام بندی و ساده سازی نمود و آن را برای همگان با هر سن، طبقه، فرهنگ و عقیده قابل استفاده کرد.

یکی از مهمترین تمرینات در این سبک، مجموعه تمرینات پاوان موکت آسانا است که به دلیل تاثیر مهمی که بر بدن و مغز دارد، از اهمیت فراوانی برخوردار است. به گونه‌ای که در کنار سایر روش‌های پزشکی و درمانی، یکی از مهمترین ابزار معالجه و تامین تندرستی به حساب می‌آیند.

ترجمه و گردآورنده: مربی آنایوگا سرکار خانم مهلا زیاد

ویراستار: سرکار خانم مرضیه سلیمانی

سایت آناندام اولین سایت علمی در حوزه یوگا می‌باشد.

درباره آناندام

سایت آناندام (www.anandam.ir)

با انگیزه ارتقاء سطح دانش جامعه پیرامون مقوله یوگا شروع بکار نموده است.

خدمات آناندام عبارتند از:

  • پاسخگویی به سوالات کاربران محترم حول محور یوگا
  • قراردادن جزوات و مستندات آموزشی
  • اطلاع رسانی در ضمینه سبک‌های گوناگون یوگا
  • ...

راه های تماس با آناندام

جهت ارتباط با مدیریت سایت از طریق آدرس الکترونیک زیر و همچنین سایت رسمی آناندام آقدام نمایید.

آدرس ایمیل آناندام: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آدرس سایت رسمی آناندام:www.anandam.ir

آدرس تلگرام آناندام: AnaYoga

آدرس اینستاگرام آناندام: AnaYoga_Center

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری