پالمینگ چیست؟

اصطلاح پالمینگ برگرفته از واژۀ انگلیسیِ Palm به معنی کف دست است. اما در تمرینات یوگا معنا و مفهومی عمیق تر و کاربردی تر  دارد. در حقیقت، پالمینگ یکی از بهترین تمرینها برای استراحت چشم است که  نه تنها محدودیت و ممنوعیتی برای آن وجود ندارد، بلکه انجام بیشتر آن هرگز برای چشم مضر نیست.  اگر بخواهیم ترجمۀ مختصری از واژۀ پالمینگ  در یوگا ارائه کنیم، می توانیم بگوییم که پالمینگ یعنی پوشاندن چشمان بسته با کف دست.

البته پالمینگ در  عالمِ طبابت و به ویژه چشم پزشکی نیز کاربردهایی دارد. در سال 1920 دکتر Bates، چشم پزشک آمریکایی ،تکنیکی به نام پالمینگ را معرفی کرد که طی آن، برای رفع خستگی چشم‌ها، از گرما و تاریکی استفاده می‌شود. اما در یوگا، پالمینگ گونه ای تکنیک آرام سازی است که شباهت‌های زیادی با مدیتیشن دارد. انجام پالمینگ  به آرامش ذهن و بدن منجر خواهد شد.. بیشتر افراد، با انجام پالمینگ و تجربۀ مستمرِ آن، به ارزش های بی شمار آن اذعان کرده اند ، دوره‌هایی از بهبود بینایی یا پیشرفت های چشمگیر ذهنی را مشاهده کرده ا ند و از کسب آرامش جسمی و ذهنی سخن گفته اند..  در ابتدای شروع پالمینگ، معمولا پیشرفت بینایی، به صورت لحظه ای یا مختصر رخ می دهد اما با گذشت زمان این پیشرفت‌ها طولانی‌تر و بیشتر خواهد شد.

پرتوجویانِ جدید غالبا با این پرسش مواجه می شوند که آیا انجام تمرینات چشم مهمتر است یا استفاده از پالمینگ ؟  در کل، آیا چشم‌ها هنگام خواب استراحت کافی ندارند؟ آیا نباید عضلات چشم به جای آرامش، قویتر شوند ؟

پاسخ، البته منفی است.

توجه به این نکته ضروری است که چشم‌ها در هنگام خواب، به ویژه در مرحله ”REM”(خواب دیدن) به صورت کامل استراحت نمی‌کنند. دانشمندان طی پژوهش هایی ثابت کرده‌اند که در رویا، چشم‌ها به جای اشیائی که می‌خواهیم "ببینیم" جای می‌گیرند در واقع، .9 درصد از ورودی حسی ما از طریق سیستم تصویری تامین می‌شود،که دائماً حتی در خواب، درحال فعالیت است. بدین ترتیب ، باور به این که چشمان ما صرفاً با خوابیدن و عدم دریافت پیام حسی از بیرون استراحت می‌کنند، امری اشتباه است . علاوه بر این، انجام  پالمینگ به ویژه پس از استفاده از کامپیوتر و سایر کارهای چشمی  نه تنها به رفع خستگی چشم ها کمک می کند، بلکه بهترین و آسانترین راه برای ترمیم چشم و آرامش آنها است.

 

پالمینگ چگونه عمل می‌کند؟

 به راستی می توان گفت که پالمینگ نوعی خود-درمانی  است که تنها با استفاده از دو دست و تماس آنها با هم انجام می شود. کسانی‌که با تکنیک‌های درمانی آشنا هستند، از انرژ‌ هایی که در بدن ما عبور می‌کنند، آگاهی دارند. به‌طوركلي كانال اصلي انرژي بدن از فرق سر شروع شده و از ميانه بدن عبور مي‌كند. اين كانال در ناحيه شانه‌ها  به دو شاخه یا كانال فرعي تقسیم می شود كه به دو دست منتهي شده و همانند شلنگ‌هاي باريكي از كف دست‌ها بيرون مي‌زند. مرکز انرژی در کف دست ما انرژی شفابخشی را به وجود می‌آورد. ما به سادگی و با مالیدن دستها به یکدیگر، می‌توانیم این جریان انرژی را فعال کرده و افزایش دهیم. این حالت اغلب با گرم شدن جزئی یا سوزن سوزن شدن احساس می‌شود.

 

 آرامش یا  استراحت؟

توجه کنید که استراحت و آرامش به یک معنا نیست.  هدف پالمینگ، استراحت چشمها ست که  پیامد و نتیجۀ طبیعی آن، آرامش است. آرامشی که به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.  با کسب این آرامش ، شما احساسی را تجربه می کنید که بسیاری از افراد، حتی قادر به یادآوری آن از حافظه عضلات خود  نیستند. بنابراین یادگیری احساس آرامش، مهمترین قدم برای بهبود بینایی شماست.

هنگامی که به حالت آرامش با چشمان بسته دست یافتید، می‌توانید این آرامش را با چشمان باز برای داشتن دیدی شفاف، آرام و آسان به کار ببرید. هرچه بینایی شما با آرامش بیشتری توأم باشد و هنگام استفاده از چشمانتان فشار کمتری به آنها وارد کنید ، نیاز کمتری به پالمینگ خواهید داشت. این موضوع در تحقیقات و تجربیات عملیِ دکتر Bates  نیز تأیید شده است.   مراجعه کنندگان به مطب دکتر گفتند که آرامشِ چشم ها، تنها راه برای داشتن دید روشن است.

البته ذکر این نکته حایز اهمیت است که یادگیری آرامش پس از سالها فشار و تنش در عضلات چشم، صورت و بدن کار ساده‌ای نیست. انجام دادنِ پالمینگ به پرتوجویانِ مبتدی و پیشرفته این فرصت را می‌دهد تا سرشار از آرامش شده و از تنش ها ، استرس  ها و نگرانی ها رها شوند. تاریکی، انرژی و گرمی دستهایی که چشم را می‌پوشانند باعث می‌شود عضلات و ذهن آرام شوند. بدون داشتن ذهن آرام، به معنای واقعی کلمه نمی‎توانیم از نظر بصری و روحی ممترکز باشیم.

مشاهدۀ تاریکی مطلق در هنگامِ پالمینگ، چیزی شبیه به  فضای ذهن ما  در حالتی است که آرامش  داریم.

این، تأیید نهایی آرامش است اما با اجبار یا زور نمی‌توان به آن دست یافت. تنها رها شدن  یا وانهادگی و کسب تجربه می‌تواند شما را به این مرحله برساند. اما وقتی به این مرحله رسیدید، به راحتی می‌پذیرید میدان دیدی که در مقابل چشمان بسته شما قرار دارد، ممکن است امروز خاکستری ، دانه‌دار ، ابری و موج‌دار باشد یا رنگ‌های محو و زودگذر را نشان بدهد. اما شاید فردا سیاه شود.  و این یعنی شما یاد گرفته‌اید که برای پیشرفت خود صبور باشید.

 

توجه و مراقبه؟

آنچه که دکتر Bates آموزش داده، بیشتر یک تمرین مراقبه‌ای است .درفرایندِ بینایی 90% ذهن نقش دارد و مسئولیتِ 10% باقی مانده بر عهدۀ چشم  است. انجام تمرینات مختص عضلات چشم ، به روشهای بینایی درمانیِ مرسوم، تنها به همان ده درصدی که در بالا ذکر شد، کمک می کند. در واقع، این گونه تمرینات، برای مشکلات بینایی مربوط به عدم تعادل عضله مفید است. اما به تنهایی برای بیماریهای چشمی که از ذهن منشا می‌گیرند کافی نیست . دلیل این امر این است که بینایی درمانی،  ذهن را نادیده گرفته و فقط بر روی عضلات چشم تمرکز می‌کند. اما خبر خوب این است که تکنیک پالمینگ جهت آرامش چشم ها و در نهایت ذهن کاربردی و مفید است.

 

زمان  انجام پالمینگ

پالمینگ به عنوان درمانی برای چشمان خسته،  تیره و تار، خشکی چشم و هنگامی که بینایی شما بعد از یک روز طولانی و یا هنگام سردرد دچار تاری می‌شود ، مفید است.

اگر مکررا به ناراحتی های پیش گفته دچار می شوید ، می‌توانید قبل از بروز آن با انجام پالمینگ، از وقوع آنها جلوگیری کنید. هر روز صبح و عصر یا در هنگام شروع و پایان هر روز پالمینگ  را به عنوان یک برنامۀ منظم در کارهای روزانه خود بگنجانید. به یاد داشته باشید همانطور که کشش عضلات قبل و بعد از ورزش برای نرمی و انعطاف پذیری ضروری است ، پالمینگ هم برای آماده سازی ذهن و فضای سر و چشم لازم است.

 

چگونه پالمینگ کنیم

پالمینگ به خودی خود مفید است و باید همیشه پس از هرگونه فعالیت بینایی انجام شود تا چشمها به حالت آرامش درآید و تنش را از بین ببرد. اگر بسیار بی‌قرار، دستپاچه و عجول هستید ، قبل از پالمینگ ، حرکات چرخشی یا تاب خوردن انجام دهید. بیشتر مواقع در پالمینگ ، پس از تحریک چشم‌‌ها بوسیله جنبش و با تقویت جریان انرژی، میدان بینایی درونی سیاهتر است.

روش های متفاوتی برای پالمینگ وجود دارد .از نظر جسمی می توان پالمینگ را به صورت دراز کشیده انجام داد اما پالمینگ در حالت ایستاده، احتمالاً باعث ایجاد فشار به عضلات و در نتیجه بی‌تاثیر شدن حرکت می‌شود.

 

مکان پالمینگ

اصلی ترین  نکته در انجام  یک پالمینگِ موفق، فراهم کردنِ شرایط راحت است. مکانی را در خانه خود پیدا کنید که در آن احساس خوبی داشته باشید. این مکان ممکن است یک صندلی راحت در یک گوشه دنج ، یک نیمکت در باغ یا  حتی کاناپه شما باشد. توجه کنید که مهمترین نکته برای نگه‌داشتن دستها در زمان پالمینگ، حمایت از آرنج و دستهاست. در غیر این صورت ، بازوها به سرعت خسته و شانه‌ها و گردن دچار گرفتگی می‌شوند.

بسته به موقعیتِ مکانی و شرایط فیزیکی، چندین روش برای پشتیبانی از آرنج وجود دارد: آرنج و دستها  می تواند روی بالش، پتو، روی میز، زانوها، پشت صندلی یا تخته چوب  قرار گیرند.

شانه‌ها و گردن را آرام کنید. سر و گردن باید کم و بیش قائم باشد. نباید سر به عقب یا رو به جلو خم شود ، وزن سر نباید روی دستها باشد، بلکه فقط باید چشم را بپوشاند. پاهایتان را آرام و روی زمین صاف کنید (به جز هنگام دراز کشیدن) . به یاد داشته باشید که قرار است آرام و متصل به زمین باشید نه به هم پیچیده. این حالت، به گردش خون نیز کمک می‌کند. مطمئن شوید که پاها موازی و درکنار هم باشند نه روی یکدیگر. برای راحتی بیشتر می‌توانید به پشتی صندلی تکیه دهید.

دست باید کمی گود و لبه‌های کف دست در حال استراحت روی بخش استخوانی اطراف چشم باشد. هیچ فشاری نباید روی خود چشم‌ها احساس شود و هیچ نوری نباید از لای انگشتان عبور کند. سپس چشم خود را ببندید، عضلات صورت  به خصوص فک را شل کنید و بگذارید شانه ها سنگین شوند. هدف اصلی آرام ساختنِ بدن است. پس اگر در موقعیت قرار گیری دست، مشکلی دارید، یا نمی توانید جلوی عبور نور از لابلای انگشتانتان را بگیرید، با پیدا کردن محل راحتی درنقطۀ تاریکی از خانه خود، و یا استفاده از پرده ضخیم و تاریک که اتاق را تیره کند، می‌توانید مشکل را حل کنید.

 

اگر احساس کردید که آرام کردن ذهن در هنگام پالمینگ سخت است و میلیونها فکر به ذهنتان هجوم آورده، با آنها نجنگید چون دراین صورت برنده می‌شوند. در عوض ، از یکی از تکنیک‌های زیر استفاده کنید.  اما به یاد داشته باشید که با چشمان خود "فکر نکنید" زیرا این کار باعث جلوگیری از آرامش عمیق می‌شود.

 

١. احساس کنید چشمان شما سنگین و خواب آلوده است، چشمان خود را در کاسه چشم به پایین نگه‌دارید.

٢. به یک لحظه مورد علاقه: فرد،  رویداد،  مکان، بو یا شیء فکر کنید. شادی و آرامشی  که توأم با آن لحظه یا خاطره  احساس کرده اید را به یادآورید . اگر حافظه‌تان تصویری است  و احساس می‌کنید از چشمان خود برای ایجاد حافظه استفاده می‌کنید، از روش دیگری برای استراحت استفاده کنید. مثلا  مشاهده نفَس خود یا گوش دادن به موسیقی.

٣. برای ایجاد آرامش یک "هدف بنیادی" پیدا کنید. این هدف می تواند چیزی باشد که شما آن را به راحتی و کاملاً به یاد می‌آورید و یادآوری آن نیاز به تلاش ندارد.

٤.به تنفس خود دقت کنید. احساس کنید که نفس‌های شما طولانی‌تر و طولانی‌تر می‌شود . می‌توانید نفس‌هایتان را بشمارید.

5. موسیقیی‌ای گوش دهید که باعث آرامش شما می‌شود و یا یادآوری لحظه‌‌های مورد علاقه را  برایتان آسا‌ن‌تر می‌کند.

٦. در ذهن خود ذکر بگویید.

٧. در ذهنتان، یک نامه عاشقانه به چشمان خود بنویسید. به آنها بگویید که چقدر تازه به نظر می‌رسند. چقدر زیبا هستند و به وضوح می‌توانند ببینند. دانشمندان ثابت کرد‌ه‌اند تصور کردن ِ یک رویداد،  احتمال وقوع آن را 70% بیشتر می‌کند. بنابراین چشم‌های خود را با بینایی کامل تصور کنید!

 

چه مقدار؟!

این واقعاً به موقعیت شما بستگی دارد. به طور کلی افراد مسن تر از جلسات طولانی‌تر  پالمینگ بهره می‌برند در حالی که کودکان اغلب بعد از یک یا دو دقیقه آرام می‌شوند. آزمایش کنید و ببینید چه چیزی بهترین نتیجه را برای شما دارد . به طور کلی ، دو بار در روز ، به عنوان مثال صبح و عصر ، بهترین زمان انجام پالمینگ است. در صورت نیاز ، مثلا زمانی که قصد بهبود بینایی خود را دارید بیشتر این کار را انجام دهید. اگر از بیماری چشمی رنج می‌برید ، پالمینگ  های طولانی انجام دهید تا به چشم‌های خود استراحت لازم را بدهید.

 

با کوشش مربی خوب مجموعه آنایوگا سرکار خانم هدی رجبی

ویراستار: سرکار خانم مرضیه سلیمانی

 

سایت آناندام اولین سایت علمی در حوزه یوگا می‌باشد.

درباره آناندام

سایت آناندام (www.anandam.ir)

با انگیزه ارتقاء سطح دانش جامعه پیرامون مقوله یوگا شروع بکار نموده است.

خدمات آناندام عبارتند از:

  • پاسخگویی به سوالات کاربران محترم حول محور یوگا
  • قراردادن جزوات و مستندات آموزشی
  • اطلاع رسانی در ضمینه سبک‌های گوناگون یوگا
  • ...

راه های تماس با آناندام

جهت ارتباط با مدیریت سایت از طریق آدرس الکترونیک زیر و همچنین سایت رسمی آناندام آقدام نمایید.

آدرس ایمیل آناندام: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آدرس سایت رسمی آناندام:www.anandam.ir

آدرس تلگرام آناندام: AnaYoga

آدرس اینستاگرام آناندام: AnaYoga_Center

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری