تاثیر یوگا بر استرس

در دهه‌های اخیر موضوع استرس یکی از مهمترین زمینه‌های پژوهش‌های علوم مختلف بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 70 الی 80% بیماری‌های زخم معده، فشارخون، آسم، میگرن و... با استرس در ارتباط است.

به اعتقاد رو‌ان‌شناسان جهت مقابله با استرس می‌توان از روش‌های مشاوره، رفتاردرمانی، موزیک درمانی، مراقبه، تمرکز و ورزش استفاده کرد.                                                              

یکی از موثرترین راه‌ها ورزش است ویکی از ورزش‌ها یوگا می‌باشد که باعث سلامت جسم و ذهن می‌گردد.                                       

تمرینات یوگا موجب افزایش دامنه حرکتی مفاصل، انعطاف‌پذیری، استقامت عضلانی و تعادل بدنی می‌شود و انسان می‌تواند با تمرکز بر‌ذهن، بر خشم و استرس و ترس و عصبانیت غلبه نماید.

تحقیقی برای اثبات این مسأله مبنی بر تاثیر یوگا جهت کاهش استرس انجام شده که یک گروه خانم به عنوان کنترل‌گر وگروه دوم آزمایش شونده  هستند.

این خانم‌ها که بین20 - 35 سال می‌باشند طی یک دوره سه ماهه درکلاس یوگا فعالیت داشتند و  نتیجه این آزمایش بسیار شگفت انگیز بود:

میزان استرس خانم‌ها نسبت به قبل از یوگا کردن 51% کاهش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی‌، سلامتی را وضعیت سالم بودن کامل جسمی و روانی و اجتماعی و نه صرفاً «فقدان بیماری و ناتوانی» دانسته است.

یوگا از جمله ورزش‌هایی است که بنیانگذاران آن با تاکید بر علوم پزشکی، تربیتی و روان‌شناسی اصولی را تدوین کرده‌اند که موجب سلامت جسم و ذهن می‌شود.

یوگا مجموعه‌ای از حرکات کششی و نرمشی و تمرینات وانهادگی است که می‌تواند ضامن سلامتی جسم و رهایی ذهن از نوسانات گوناگون ذهنی شود.  

یوگا به دو روش کنترل ذهنی و تنفس صحیح درحین تمرینات موجب هماهنگی جسم و روان شده و بین آنها تعادل برقرار می‌سازد.

تحقیقات نشان داده بعد از یوگا کردن تغییرات هورمونی به صورت ریتم سالم و منظم و طبیعی درآمده و باعث تعادل در محیط داخلی بدن و درمان بیماری‌ها شده است. با انجام تمرینات یوگا، فرد شناخت بهتری نسبت به توانایی‌ها وظرفیت‌هایش بدست می‌آورد و در نتیجه کنترل بیشتر و بهتری بر ذهن و بدن خواهد داشت.                                                                                                                        

بطور کلی فواید یوگا سه دسته اند: